Τρίτη 19 Απριλίου 2016

ΘΕΟΦΙΛΟΣ - Ν. ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΣ - Ο ΜΥΣΤΙΚΟΣ ΔΕΙΠΝΟΣ

Είναι σίγουρο ότι ο πιο γνωστός Μυστικός Δείπνος από τα έργα τέχνης είναι του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, μια τοιχογραφία του 15ου αιώνα.


Βρίσκεται στο Μιλάνο της Ιταλίας, στην τραπεζαρία του μοναστηριού Σάντα Μαρία ντέλλε Γκράτσιε (Santa Maria delle Grazie - Παναγία της Χάριτος), αν και η δημιουργία του έγινε ως παραγγελία από τον δούκα Λουδοβίκο Σφόρτσα, που επιθυμούσε αρχικά το κτίριο να αποτελέσει το μαυσωλείο της οικογένειάς του. Αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα και πολυτιμότερα έργα στην ιστορία της τέχνης και ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα και αναπαραχθέντα έργα ζωγραφικής.

Όμως το θέμα αυτό ζωγράφισαν τόσο ο Θεόφιλος όσο και ο Νίκος Εγγονόπουλος.

Θεόφιλος, "Μυστικός Δείπνος", Καζεΐνη
Ο Θεόφιλος προσπάθησε και έβαλε τα πρόσωπα (Χριστός και μαθητές), στην ίδια θέση με αυτόν του Ντα Βίντσι. Δεξιά στον πίνακα (αριστερά του Ιησού) οι τρεις μαθητές ο Θωμάς, ο Ιάκωβος και ο Φίλιππος αναρωτιούνται για τον προδότη και οι άλλοι τρεις τέρμα δεξιά, ο Ματθαίος, ο Ιούδας ο Θαδαίος και ο Σίμων ο Ζηλωτής συνομιλούν μεταξύ τους αναζητώντας απαντήσεις. Από την αριστερή μεριά πάλι τρεις - τρεις μαζί. Ο Βαρθολομαίος, ο Ιάκωβος (ο γιος του Αλφαίου) και ο Ανδρέας τέρμα αριστερά όρθιοι κοιτάν έκπληκτοι τον Χριστό, το ίδιο και οι τρεις ακριβώς δεξιά του, ο Ιούδας ο Ισκαριώτης, ο Πέτρος και ο  Ιωάννης. Ο Ιούδας είναι ο μόνος που έχει τους αγκώνες του πάνω στο τραπέζι και ο Ιωάννης έχει γείρει το κεφάλι του σαν λιπόθυμος προς τη μεριά του Πέτρου (υπάρχουν απόψεις ότι ο Ιωάννης, είναι η Μαρία η Μαγδαληνή). Μόνο ο Ιησούς (ίσως και ο Ιούδας) παρουσιάζεται ατάραχος αφού γνωρίζει τι θα επακολουθήσει. Φοράει επίσης τον ίδιο μανδύα, κόκκινο με μπλε από πάνω, όπως και στου Ντα Βίντι. Ακόμα και τα παράθυρα στους πίνακες είναι ακριβώς τρία. Μόνο οι ταπετσαρίες στον πίνακα του Θεόφιλου είναι τρεις έναντι τεσσάρων στου Ντα Βίντσι. Στον Χριστό "του Θεόφιλου" βλέπουμε το φωτοστέφανο (πιο κοντά στην ορθόδοξία) ενώ στου "Ντα Βίντσι", πιο κοντά στη Δυτική εκκλησία, εικονίζεται χωρίς αυτό. Διαφορά επίσης και στο τραπέζι που έχει τραπεζομάντηλο ενώ του Θεόφιλου όχι. 
Έτσι καταλαβαίνουμε ότι ο Θεόφιλος είχε σαν πρότυπο αυτόν τον πίνακα.

  • Δες και τον πίνακα του Εγγονόπουλου. Μοιάζει τόσο πολύ με του Ντα Βίντσι; Τι διαφορές βλέπεις;
Εγγονόπουλος, "Ο Μυστικός Δείπνος", σχέδιο (μολύβι και κάρβουνο σε χαρτί), 1952
Εγγονόπουλος, "Ο Μυστικός Δείπνος", αυγοτέμπερα σε ξύλο, 1952
  • Ποιος μπορεί να είναι ο Ιούδας;
  • Ποια χαρακτηριστικά του Εγγονόπουλου παρατηρείς;
  • Ποια χαρακτηριστικά των έργων του δε βλέπουμε εδώ;
Ο ΜΥΣΤΙΚΟΣ ΔΕΙΠΝΟΣ  ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΑΝΑ ΤΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ
...ΚΑΙ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΤΖΕΦΙΡΕΛΙ "Ο ΙΗΣΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗ ΝΑΖΑΡΕΤ"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου